دسته‌بندی نشده

پودر سمباده و کاربردهای آن

پودر سمباده سهند شیمی آرکا

مواد معدنی و آلی کاربردهای زیادی در صنعت دارند، برخی از آنها دارای خاصیت سایندگی هستند و برخی خواص دیگری دارند. بسیاری از موادی که از دل طبیعت و معادن به دست می‌آیند، حالت زبری بالایی دارند. همین امر موجب شده تا افراد و صنایع مختلف دست به ساخت کالاهای جدیدی بزنند که اکثر آنها پولیش‌زده و پرداختکاری شده‌اند. پودر سمباده نیز جز آن دسته از محصولات بسیار کاربردی در صنایع مختلف به ویژه صنعت سنگ است. پودر سنگ سنباده جز آن دسته از محصولاتی است که استفاده از آن بسیار ساده و کاربریست. ما در این مقاله قصد داریم شما را با پودر سنباده بیشتر آشنا کنیم و درباره کاربرد آن در صنایع مختلف به ویژه صنعت سنگ صحبت کنیم.

پودر سنباده چیست؟

همانطور که در بالاتر گفته شد، پودر سنباده در صنایع مختلف به ویژه سنگ کاربردهای بسیار زیادی دارد. پودر سنگ سنباده با نام تجاری سیلیکون شناخته می‌شود. در واقع این نام تجاری به مواد معدنی سازنده آن اشاره می‌کند. زمانی که نیاز به دقت و ظرافت دقیقی در کار نیاز باشد، از پودر سنگ سنباده برای پرداختکاری و پولیش استفاده می‌کنند.

پودر سنباده به محصول یا سنگ هیچ‌ آسیبی نمی‌رساند و سرعت فرآیند پولیش‌زنی را بالا می‌برد. به همین دلیل افراد در صنایع مختلف از این پودر بسیار استفاده می‌کنند. از پودر سنباده در آسیاب کردن مواد غیرآهنی و تکمیل مواد سخت بهره می‌برند. پودر سنباده را معمولاً با آب مخلوط می‌کنند تا بسته به نسبت پودر آب، یک مایع خمیری نازکی ایجاد شود. در اکثر مواقع از آب مقطر برای مخلوط کردن این پودر استفاده می‌کنند.

 پودر سنباده یک ماده معدنی و آلی بسیار سبک اما مستحکم و مقاوم است. مقاومت و استحکام این پودر آنقدر بالاست که در برخی مواقع این ماده را با الماس مقایسه می‌کنند. یکی از دلایل استفاده بیش‌ از اندازه از این پودر دقیقاً همین است.

پودر سنباده در تولید محصولاتی که در معرض آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی، زنگ‌خوردگی یا زنگ‌زدگی هستند، کاربرد دارد. همانطور که بالاتر بیان شد، این پودر خاصیت زبری بالایی دارد که همین امر موجب شده، پرداختکاری قطعات کوچک و حساس با دقت و ظرافت بیشتری صورت بگیرد.

پودر سنباده جز محصولات مقرون به صرفه است. به همین دلیل تولیدکننده برای استفاده از آن نیاز به صرف هزینه بالایی ندارد.

انواع مش‌بندی پودر سنباده

برای خرید پودر سنباده شاید واحد مش به گوشتان خورده باشد. بله درست است. واحد اندازه‌گیری پودر سنباده مش می‌باشد. برای فروش پودر سنباده، فروشندگان آن را به مش‌بندی‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند. هر مش این محصول از 40 تا 600 است.

اگر فردی برای صنعت خود قصد کارتنی خرید کردن پودر سنباده را داشته باشد می‌تواند به صورت کارتنی آن را تهیه کند که هر یک کارتن برابر با 20 کیلوگرم است.

کاربردها و موارد مصرف پودر سنباده

  1. عملیات سطحی برای آبکاری و روکش
  2. پرداخت سطح فولاد ضد زنگ
  3. صیقل کارد و چنگال فلزی
  4. پرداخت محصولات پلاستیکی
  5. صیقل رینگ و قطعات خودرو و موتورسیکلت
  6. مورد استفاده در صنعت فرش، نساجی و کارخانجات چینی

ویژگی‌های منحصر به فرد پودر سنگ سنباده

  • مقاوم در برابر فشار، ضربه، آسیب‌های مختلف فیزیکی
  • نسبت به کارایی بسیار زیاد، مقرون به صرفه است.
  • از طریق هر ابزار و دستگاهی در صنایع مختلف قابلیت استفاده دارد.
  • کاربردی‌ترین و اساسی‌ترین ماده اولیه در زمینه پرداختکاری و سنباده‌کشی
  • کنترل میزان رسانایی الکتریکی و دما

همانطور که در قسمت‌ کاربردها و ویژگی‌های پودر سنگ سنباده مطالعه کردید، این ماده بسیار باکیفیت و کارآمد است به همین دلیل اغلب صنایع مختلف از این پودر استفاده می‌کنند.

چه زمان‌هایی از پودر سنباده استفاده می‌شود؟

گاها شرایطی پیش می‌آید که سایر تجهیزات و محصولات رایج در بازار، انتظارات پرداختکاری یک صنعت را برآورده نمی‌کنند. از این‌رو بسیاری از افراد در صنایع مختلف به فکر مصرف پودر سنباده می‌افتند. حال چرا باید از پودر سنباده استفاده کرد؟ در ادامه چند دلیل استفاده از پودر سنباده را بیان نموده‌ایم.

·       امکان پرداختکاری با سنباده نیست

برخی از کالاها وجود دارند که به شکلی ناهموار تولید می‌شوند از این رو پرداختکاری با دست یا تجهیزات کار سختی است. همچنین گاهی کالاها در برابر فشار مقاومت کمی از خود نشان می‌دهند. از این رو هنگامی که شما از سنباده برای پرداخت این محصولات استفاده می‌کنید، ممکن است دچار آسیب شوند. خوب پس چاره چیست؟ در این جور مواقع پودر سنباده یک جایگزین عالی برای انواع سنباده است. چرا که این محصول به صورت افشانه بوده و تمامی درزها و بخش‌های باز را می‌پوشاند.

·       دسترسی به سنباده امکان‌پذیر نیست

در برخی مواقع، شرکت‌ها و صنایع مختلف با کمبود سنباده در بازار مواجه می‌شوند. در نتیجه این امر، برخی صنایع با مشکل پرداختکاری محصولات روبرو خواهند شد. در صورتی که دسترسی به سنباده محدود باشد می‌توان از پودر سنباده استفاده نمود.

·       عدم دسترسی به دستگاه‌ها و تجهیزات پرداختکاری

برای استفاده برخی از سنباده‌ها مانند نواری، رولی و… شرکت‌ها و صنایع نیازمند دستگاه‌های مخصوص پولیش‌زنی هستند. در صورتیکه تولیدکنندگان به این تجهیزات دسترسی نداشته باشند نمی‌توانند سنباده‌کشی کنند. پودر سنباده این مشکل را حل نموده، زیرا استفاده از این پودر نیاز به هیچ دستگاهی ندارد. برای استفاده از پودر سنباده تنها کافیست یک پمپ باد داشته باشید تا پرداختکاری کنید.

·       محدودیت بودجه

در برخی مواقع کسب‌وکارها با مشکلات مالی و بودجه روبرو خواهند شد که توان تامین مواد اولیه برای شرکت خود را ندارند. حتی در این شرایط ممکن است مدیر شرکت، برخی از کارکنان خود را به مرخصی بفرستد. در این مواقع که خرید ابزارآلات کار سختی است برای یک صنعت استفاده از پودر سنباده گزینه مناسبی خواهد بود. چرا که این پودر به مقدار زیادی هزینه‌ها را کاهش خواهد داد و موجب شکوفایی مجدد کسب‌وکار می‌شود.

در پایان

پودر سنباده یکی از مواد معدنی بسیار مهم و اساسی در صنایع مختلف است. از این پودر می‌توان در صنعت سنگ نیز استفاده نمود و هزینه‌های مربوط به پولیش‌زنی را تا حد زیادی کاهش داد. پودر سنگ سنباده با کارآیی زیاد و همچنین کارکردی ساده می‌تواند یک گزینه مناسب و عالی برای شرکت‌ها و صنایع باشد. زیرا در صورت محدودیت بودجه، تجهیزات و ابزارآلات استفاده پودر سنباده به جای خود سنباده بهتر خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *